Terug
Gepubliceerd op 01/02/2024

2024_GR_00021 - Belastingreglement op de afgifte van de administratieve stukken en levering van administratieve diensten - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 29/01/2024 - 20:00 Stadhuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Belastingreglement, type Contantbelasting. Dit reglement treedt in werking op 01/02/2024 en eindigt op 31/12/2025
  • Relevante MAR code: 7318 - Andere belastingen op afgifte administratieve stukken
  • Bijkomende aanslagvoet: Nee

Samenstelling

Aanwezig

Marc Bels, voorzitter; Ingrid Kempeneers, burgemeester; Johan Mas, schepen; Stijn Vanoirbeek, schepen; Mieke Claes, schepen; Günther Dauw, schepen; Pascal Monette, schepen; Ludwig Vandenhove, raadslid; Johnny Vangrieken, raadslid; Hilde Cops-Visser, raadslid; Filip Moers, raadslid; Raymonde Spiritus, raadslid; Veerle Heeren, raadslid; Carl Nijssens, raadslid; Christophe Elen, raadslid; Marleen Thijs, raadslid ; Eddy El Herbouti, raadslid; Gert Stas, raadslid; Ann Knaepen, raadslid; Jo François, raadslid; Hans Govaerts, raadslid; Maurice Hollebeke, raadslid; Isabelle Vranken, raadslid; Erwin Vaes, raadslid; Jos Pierard, raadslid; Serge Gumienny, raadslid; Peter Deltour, raadslid; Peter Van Dam, raadslid; Eveline Kevers, raadslid; Luc Withofs, raadslid; Elke Paquay, raadslid; Wendy Doupagne, raadslid; Kathleen Bergoets, algemeen directeur

Verontschuldigd

Jurgen Reniers, raadslid; Hilde Vautmans, schepen; Raf Herbots, raadslid

Secretaris

Kathleen Bergoets, algemeen directeur

Voorzitter

Marc Bels, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00021 - Belastingreglement op de afgifte van de administratieve stukken en levering van administratieve diensten - Goedkeuring

Aanwezig

Marc Bels, Ingrid Kempeneers, Johan Mas, Stijn Vanoirbeek, Mieke Claes, Günther Dauw, Pascal Monette, Ludwig Vandenhove, Johnny Vangrieken, Hilde Cops-Visser, Filip Moers, Raymonde Spiritus, Veerle Heeren, Carl Nijssens, Christophe Elen, Marleen Thijs, Eddy El Herbouti, Gert Stas, Ann Knaepen, Jo François, Hans Govaerts, Maurice Hollebeke, Isabelle Vranken, Erwin Vaes, Jos Pierard, Serge Gumienny, Peter Deltour, Peter Van Dam, Eveline Kevers, Luc Withofs, Elke Paquay, Wendy Doupagne, Kathleen Bergoets
Stemmen voor 32
Veerle Heeren, Pascal Monette, Johan Mas, Ingrid Kempeneers, Carl Nijssens, Hilde Cops-Visser, Raymonde Spiritus, Marleen Thijs, Gert Stas, Hans Govaerts, Christophe Elen, Günther Dauw, Serge Gumienny, Peter Deltour, Jos Pierard, Ann Knaepen, Filip Moers, Luc Withofs, Elke Paquay, Isabelle Vranken, Ludwig Vandenhove, Stijn Vanoirbeek, Peter Van Dam, Jo François, Maurice Hollebeke, Johnny Vangrieken, Eddy El Herbouti, Mieke Claes, Erwin Vaes, Eveline Kevers, Marc Bels, Wendy Doupagne
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_00021 - Belastingreglement op de afgifte van de administratieve stukken en levering van administratieve diensten - Goedkeuring 2024_GR_00021 - Belastingreglement op de afgifte van de administratieve stukken en levering van administratieve diensten - Goedkeuring

Motivering

Adviezen

Financiën Gunstig advies

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Dit reglement treedt in werking op 1 februari 2024 en heft vanaf de inwerkingtreding het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2021 op.

Artikel 2

Vanaf 1 februari 2024 tot en met 31 december 2025 wordt ten behoeve van de gemeente een belasting gevestigd op het verstrekken door het gemeentebestuur van allerlei administratieve stukken en levering van administratieve diensten. De belasting is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersonen aan wie het stuk wordt afgeleverd.

Artikel 3

Het bedrag van de belasting wordt vastgesteld als volgt:

    A. ADMINISTRATIEVE STUKKEN BURGERZAKEN:

De prijs die aan de burger aangerekend wordt voor de documenten van de team dienstverlening is de afgeronde, gehele som van:

  • de kostprijs volgens het geldende tarief, door te storten aan de hogere overheid en
  • het bedrag van de belasting (gemeentelijke retributie).

Het geldende tarief voor een bepaald document, vastgesteld door een hogere overheid kan opgevraagd worden bij de team dienstverlening.

Alle prijzen worden afgerond op het dichtstbijzijnde gehele getal. Met andere woorden prijzen met een getal van kleiner dan 5 achter de komma, worden afgerond naar beneden en prijzen met een getal gelijk of groter dan 5 achter de komma, worden afgerond naar boven.

  1. Identiteitskaarten en verblijfsdocumenten 

Elektronische identiteitskaart voor Belgen (eid) vanaf 12 jaar

Gemeentelijke retributie

Prijs hogere overheid 

Gewone procedure

4 euro

De prijs volgens het geldende tarief

Spoedprocedure met afhaling in Sint- Truiden

4 euro

De prijs volgens het geldende tarief

Superspoedprocedure met afhaling in Brussel

4 euro

De prijs volgens het geldende tarief

 

Elektronische identiteitskaart voor Belgische kinderen jonger dan 12 jaar (Kids-ID)

Gemeentelijke retributie

Prijs hogere overheid

Gewone procedure

0 euro

De prijs volgens het geldende tarief

Spoedprocedure met afhaling in Sint- Truiden

4 euro

De prijs volgens het geldende tarief

Superspoedprocedure met afhaling in Brussel

4 euro

De prijs volgens het geldende tarief

 

Elektronische identiteitskaart voor Belgen op doorreis

Gemeentelijke retributie

Prijs hogere overheid

eID voor Belgen vanaf 12 jaar

4 euro

De prijs volgens het geldende tarief

Kids-ID voor Belgen jonger dan 12 jaar

4 euro

De prijs volgens het geldende tarief

 

Elektronische verblijfsdocument voor vreemde onderdanen (eVD) vanaf 12 jaar

Gemeentelijke retributie

Prijs hogere overheid

Gewone procedure verblijfsdocumenten

4 euro

De prijs volgens het geldende tarief

Spoedprocedure verblijfskaarten met afhaling in Sint-Truiden

4 euro

De prijs volgens het geldende tarief

 

Elektronisch verblijfsdocument voor vreemde onderdanen (eVD) jonger dan 12 jaar

Gemeentelijke retributie vanaf 01/02/2024

Prijs hogere overheid vanaf 01/02/2024

Gewone procedure verblijfsdocumenten EU, EU+, F, F+, M

0 euro

De prijs volgens het geldende tarief

Gewone procedure verblijfsdocumenten A, B, K, L

0 euro

De prijs volgens het geldende tarief

Spoedprocedure verblijfskaarten EU, EU+, F,F+, M met afhaling in Sint-Truiden

4 euro

De prijs volgens het geldende tarief

Spoedprocedure verblijfskaarten A, B, K, L met afhaling in Sint-Truiden

4 euro

De prijs volgens het geldende tarief

  

Documenten bestemd voor niet- Belgen

Gemeentelijke retributie

Prijs hogere overheid

Attest immatriculatie en elke vernieuwing

12 euro

De prijs volgens het geldende tarief

 

    2. (Reis)paspoorten

Paspoorten voor Belgen vanaf 18 jaar

Gemeentelijke retributie

Prijs hogere overheid

Gewone procedure

20 euro

De prijs volgens het geldende tarief + consulair recht

Spoedprocedure met afhaling in Sint-Truiden

20 euro

De prijs volgens het geldende tarief + consulair recht

Superspoedprocedure met afhaling in Brussel

20 euro

De prijs volgens het geldende tarief + consulair recht

 

Paspoorten voor Belgen jonger dan 18 jaar

Gemeentelijke retributie

Prijs hogere overheid

Gewone procedure

10 euro

De prijs volgens het geldende tarief + consulair recht

Spoedprocedure met afhaling in Sint-Truiden

10 euro

De prijs volgens het geldende tarief + consulair recht

Superspoedprocedure met afhaling in Brussel

10 euro

De prijs volgens het geldende tarief + consulair recht

 

Paspoorten voor Belgen op doorreis vanaf 18 jaar

Gemeentelijke retributie

Prijs hogere overheid

Gewone procedure

20 euro

De prijs volgens het geldende tarief + consulair recht

Spoedprocedure met afhaling in Sint- Truiden

20 euro

De prijs volgens het geldende tarief + consulair recht

 

Paspoorten voor Belgen op doorreis jonger dan 18 jaarGemeentelijke retributiePrijs hogere overheid

Gewone procedure

10 euro

De prijs volgens het geldende tarief + consulair recht

Spoedprocedure met afhaling in Sint- Truiden

10 euro

De prijs volgens het geldende tarief + consulair recht

 

Paspoorten voor niet-Belgen vanaf 18 jaar

Gemeentelijke retributie

Prijs hogere overheid

Gewone procedure

20 euro

De prijs volgens het geldende tarief + consulair recht

Spoedprocedure met afhaling in Sint- Truiden

20 euro

De prijs volgens het geldende tarief + consulair recht

Superspoedprocedure met afhaling in Brussel

20 euro

De prijs volgens het geldende tarief + consulair recht

 

Paspoorten voor niet-Belgen jonger dan 18 jaar

Gemeentelijke retributie

Prijs hogere overheid

Gewone procedure

10 euro

De prijs volgens het geldende tarief + consulair recht

Spoedprocedure met afhaling in Sint- Truiden

10 euro

De prijs volgens het geldende tarief + consulair recht

Superspoedprocedure met afhaling in Brussel

10 euro

De prijs volgens het geldende tarief + consulair recht

 

    3. Rijbewijzen

Rijbewijzen

Gemeentelijke retributie

Prijs hogere overheid

Voorlopig rijbewijs

5 euro

De prijs volgens het geldende tarief

Definitief rijbewijs

5 euro

De prijs volgens het geldende tarief

Internationaal rijbewijs

5 euro

De prijs volgens het geldende tarief

 

    4. Documenten burgerlijke stand 

Documenten burgerlijke stand

Gemeentelijke retributie

Prijs hogere overheid

Huwelijksboekje

20 euro

0 euro

Verklaring eenzijdige beëindiging wettelijke samenwoning – provisie voor de kennisgeving door de deurwaarder aan de tegenpartij

200 euro

0 euro

 

    5. Varia 

Documenten

Gemeentelijke retributie

Prijs hogere overheid

PIN/PUKcode

5 euro

0 euro

Activatiecodes

5 euro

0 euro

Kiezerslijsten ongeacht de drager

125 euro

0 euro

 

        B. ADMINISTRATIEVE PRESTATIES BURGERZAKEN:

  1. Samenstellen dossiers 

Administratieve prestaties

Gemeentelijke retributie

Samenstellen dossier voornaamswijziging

150 euro

Samenstellen dossier voornaamswijziging transgenders

15 euro

Samenstellen dossier aanvraag Belgische nationaliteit

20 euro

 

    2. Huwelijksplechtigheden 

Huwelijksplechtigheid trouwzaal Stadhuis

75 euro

Huwelijksplechtigheid in het kerkje van Guvelingen, op de kiosk in het stadspark, op de abdijtoren, in het zwevend kerkje Helsheaven en aan de burcht Brustem

100 euro

Huwelijksplechtigheid in de Academiezaal

150 euro

Huwelijksvoltrekking op verplaatsing bij ziekte (niet-hoogdringend) of bij levensgevaar (hoogdringend)

0 euro

 

    3. Genealogische opzoekingen (genealogische, historische en andere wetenschappelijke doeleinden) 

Administratieve prestaties

Gemeentelijke retributie

Genealogisch opzoekingen

10 euro per begonnen half uur

 

        C. OMGEVING:

  1. Belasting per dossiertype
    1. Meldingen

 

Tarief tot 31/01/2024

Tarief vanaf 01/02/2024

melding van een ingedeelde inrichting of activiteit

0 euro

0 euro

melding voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen

0 euro

0 euro

 

                1.2. Omgevingsvergunning voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen 

 

Tarief tot 31/01/2024

Tarief vanaf 01/02/2024

gewone procedure tot 3 wooneenheden (met openbaar onderzoek)

70 euro

77 euro

vereenvoudigde procedure tot 3 wooneenheden (zonder openbaar onderzoek)

35 euro

39 euro

gewone procedure vanaf 4 wooneenheden (met openbaar onderzoek)70 euro  77 euro/wooneenheid
vereenvoudigde procedure vanaf 4 wooneenheden (zonder openbaar onderzoek35 euro39 euro/wooneenheid

 

            1.3. Aanvraag voor een omgevingsvergunning voor exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten 

 

Tarief tot 31/01/2024

Tarief vanaf 01/02/2024

gewone procedure (met openbaar onderzoek)

70 euro

77 euro

vereenvoudigde procedure (zonder openbaar onderzoek)

35 euro

39 euro

vraag tot omzetting van een milieuvergunning verleend voor 20

jaar naar een permanente omgevingsvergunning (art. 390 omgevingsvergunningsdecreet)

70 euro

77 euro

verzoek tot bijstelling van de milieuvoorwaarden

70 euro

77 euro

melding van de overdracht van de omgevingsvergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit

 

 

- volledige overdracht

0 euro

0 euro

- gedeeltelijke overdracht

70 euro

77 euro

bekendmaking van het verstrijken van elke geldigheidsperiode van twintig jaar van een omgevingsvergunning van onbepaalde duur (art. 83, § 1, lid 3 omgevingsvergunningsdecreet)

70 euro

77 euro

vergunningsaanvraag springstoffen (K.B. 23.09.1958)

105 euro

116 euro

vergunningsaanvraag ioniserende stralingen (K.B. 20.07.2001)

105 euro

116 euro

 

            1.4. Omgevingsvergunningsaanvragen gewone of vereenvoudigde vergunningsprocedure waarin beide disciplines aan bod komen 

 

Tarief tot 31/01/2024

Tarief vanaf 01/02/2024

gewone procedure tot 3 wooneenheden (met openbaar onderzoek)

105 euro

116 euro

vereenvoudigde procedure  tot 3 wooneenheden (zonder openbaar onderzoek)

70 euro

77 euro

gewone procedure vanaf 4 wooneenheden (met openbaar onderzoek105 euro116 euro/wooneenheid
vereenvoudigde procedure vanaf 4 wooneenheden (zonder openbaar onderzoek)70 euro77 euro/wooneenheid

 

            1.5. Aanvraag met betrekking tot het verleggen of afschaffen van gemeentewegen 

 

Tarief tot 31/01/2024

Tarief vanaf 01/02/2024

Aanvraag met betrekking tot het verleggen of afschaffen van gemeentewegen

105 euro

116 euro

 

        1.6. Aanvraag voor een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden 

 

Tarief tot 31/01/2024

Tarief vanaf 01/02/2024

met wegenis

105 euro

116 euro

zonder wegenis

70 euro

77 euro

verzoek tot bijstellen van een bestaande omgevingsvergunning met betrekking tot verkavelen

70 euro

77 euro

afstand van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden (art. 104 omgevingsvergunningsdecreet)

*

*

* Melden via aangetekend schrijven aan het schepencollege van burgemeester en schepenen

        1.7. Aanvraag voor een omgevingsvergunning voor het wijzigen van kleine landschapselementen of voor het wijzigen van vegetatie 

 

Tarief tot 31/01/2024

Tarief vanaf 01/02/2024

Omgevingsvergunning voor het wijzigen van kleine landschapselementen of voor het wijzigen van vegetatie

70 euro

77 euro

 

        1.8. Aanvraag voor een omgevingsvergunning voor kleinhandelsactiviteiten 

 

Tarief tot 31/01/2024

Tarief vanaf 01/02/2024

Gewone procedure voor projecten tot 3 wooneenheden waarbij 1 of meerdere onderstaande elementen zich voordoen:

  • met een netto handelsoppervlakte > 20.000 ml;
  • die een milieueffectenrapport omvatten;
  • die een veiligheidsrapport omvatten;
  • die een passende beoordeling omvatten.

70 euro

77 euro

Vereenvoudigde procedure tot 3 woonheden:

  • voor handelsvestigingen met een netto verkoopoppervlakte van < 20.000 m²
  • voor handelsvestigingen met een netto verkoopoppervlakte < 20.000 m², in combinatie met een vergunning voor milieu en/of stedenbouwkundige handelingen die, op basis van artikel 11,13 en 14 van het BVR van 27 november 2015 tot uitvoering van het omgevingsdecreet, eveneens onder de vereenvoudigde procedure vallen

35 euro

39 euro

Gewone procedure voor projecten vanaf 4 wooneenheden waarbij 1 of meerdere onderstaande elementen zich voordoen:

  • met een netto handelsoppervlakte > 20.000 ml;
  • die een milieueffectenrapport omvatten;
  • die een veiligheidsrapport omvatten;
  • die een passende beoordeling omvatten.

70 euro
77 euro/wooneenheid

Vereenvoudigde procedure tot 3 woonheden:

  • voor handelsvestigingen met een netto verkoopoppervlakte van < 20.000 m²
  • voor handelsvestigingen met een netto verkoopoppervlakte < 20.000 m², in combinatie met een vergunning voor milieu en/of stedenbouwkundige handelingen die, op basis van artikel 11,13 en 14 van het BVR van 27 november 2015 tot uitvoering van het omgevingsdecreet, eveneens onder de vereenvoudigde procedure vallen

35 euro35 euro/wooneenheid

 

        1.9. Aanvraag van attesten 

 

Tarief tot 31/01/2024

Tarief vanaf 01/02/2024

aanvraag van een stedenbouwkundig attest (art. 5.3.1 VCRO)

35 euro

39 euro

aanvraag van een planologisch attest (art. 4.4.24 e.v. VCRO)

140 euro

154 euro

aanvraag van een splitsing

35 euro

39 euro

aanvraag opname in het vergunningen register

35 euro

39 euro

 

        1.10. Aanvraag stedenbouwkundig uittreksel

        Wordt opgenomen in een apart gemeenteraadsbesluit

        2. Belasting per procedurestap 

 

Tarief tot 31/01/2024

Tarief vanaf 01/02/2024

voor het digitaliseren van een analoog ingediend dossier (art. 156 omgevingsvergunningsbesluit)

35 euro

39 euro

Affiche voor het aanplakken van een bericht van bekendmaking in het kader van:

(o.a. art. 20 en 59 omgevingsvergunningsbesluit)

 

 

- een openbaar onderzoek

3 euro

3 euro

- een genomen beslissing

3 euro

3 euro

- een informatievergadering (art. 25 omgevingsvergunningsbesluit)

105 euro

116 euro

- een projectvergadering (art. 8 omgevingsvergunningsdecreet)

105 euro

116 euro

- het wijzigingen van het voorwerp van de aanvraag (art. 30 of 45 omgevingsvergunningsdecreet)

Volledig doorgerekend aan aanvrager

Volledig doorgerekend aan aanvrager

- het publiceren van berichten in dag- of weekbladen (o.a. art. 22 en 61 omgevingsvergunningsbesluit)

Volledig doorgerekend aan aanvrager

Volledig doorgerekend aan aanvrager

- het aangetekend verzenden in kader van een beslissing

8,50 euro / geadresseerde

9 euro/geadresseerde

- voor het in kennis brengen van kadastrale eigenaars en omwonenden (o.a. art. 23 en 62 omgevingsvergunningsbesluit)

8,50 euro / geadresseerde

9 euro/ geadresseerde

 

Artikel 4

De belasting wordt ingevorderd bij het uitreiken van het document of de aanvraag van een bouwvergunning, verkavelingsvergunning of stedenbouwkundig attest. Het bewijs van betaling wordt vastgesteld d.m.v. kasticket, met vermelding van het geïnde bedrag, dat op het document of aanvraag wordt aangebracht. De personen die onderworpen zijn aan de belasting zijn eveneens verplicht er het bedrag van in bewaring te geven op het ogenblik van de aanvraag, indien het document niet onmiddellijk kan uitgereikt worden. Er wordt kosteloos een ontvangstbewijs van de in bewaring gegeven sommen verstrekt.

Voor genealogische opzoekingen dient de retributie betaald te worden voorafgaand aan het afleveren van de opzoekingen.

De retributie voor de huwelijksplechtigheid dient te worden betaald bij de huwelijksaangifte.

Indien de annulatie van het huwelijk minstens 1 maand voor de geplande huwelijksdatum wordt gemeld aan de dienst Burgerlijke stand, kan de retributie teruggevorderd worden.

In uitzonderlijke omstandigheden kan de retributie ook tot de dag van het geplande huwelijk teruggevorderd worden mits omstandige motivatie (bvb. overlijden, quarantaine, …).

Bij wijziging van een huwelijkslocatie geldt de retributie van de nieuwe huwelijkslocatie.

Artikel 5

Worden van de belasting vrijgesteld:

  • De stukken die in uitvoering van een wet of van gelijk welk reglement van de administratieve overheid door het gemeentebestuur kosteloos moeten worden uitgereikt;
  • De stukken die uitgereikt worden aan behoeftige personen; de behoeftigheid wordt door ieder overtuigend bewijsstuk gestaafd;
  • De machtigingen aangaande godsdienstige of politieke manifestaties;
  • De machtigingen aangaande activiteiten die als dusdanig reeds het voorwerp uitmaken van een belasting of retributie ten voordele van de gemeente;
  • De stukken die uitgereikt worden aan de gerechtelijke of administratieve overheden, alsook aan instellingen van openbaar nut;
  • De mededeling van inlichtingen door de politie aan verzekeringsmaatschappijen omtrent het gevolg dat gegeven werd in verband met verkeersongevallen op de openbare weg;
  • De uittreksels uit het strafregister afgegeven door de gemeentebesturen om gevoegd te worden bij een aanvraag van een door de regering ingestelde eervolle onderscheiding;
  • Geldigverklaring van aanvraagformulieren voor vermindering op biljetten van de NMBS, de Lijn en de openbare autobusdiensten;
  • Afgifte van de nationaliteitsbewijzen aan de kandidaten bij gemeenteraadsverkiezingen;
  • De al dan niet uitkeringsgerechtigde werklozen, pas afgestudeerden, laatstejaarsstudenten, leerlingen van het laatste jaar secundair onderwijs en werkzoekende personen van wie het enig inkomen het bestaansminimum is, die bescheiden nodig hebben wanneer ze voor een betrekking solliciteren. De belanghebbenden moeten zelf het bewijs leveren dat ze voor de vrijstelling in aanmerking komen en dat de bescheiden waarvoor ze belastingvrijstelling vragen, bij het solliciteren nodig zijn;
  • De kiezerslijsten: maximum twee per politieke partij;
  • De identiteitskaarten voor mindervaliden, die niet in staat zijn hun handtekening te plaatsen wanneer zij hun identiteitskaart met vermelding "onbekwaam" willen vervangen door een kaart (zelfde model) met de vermelding "vrijgesteld";
  • De stilzwijgende weigering van omgevingsvergunning en/of stedenbouwkundig attest.
  • De vergunning tot voornaamswijziging voor personen van vreemde nationaliteit die een verzoek tot het verkrijgen van de Belgische nationaliteit hebben ingediend en geen voorna(a)m(en) hebben bij het verzoek tot voornaamstoevoeging.

Artikel 6

De belasting is niet toepasselijk op de afgifte van stukken, welke krachtens een wet, een KB of een overheidsverordening reeds aan de betaling van een recht ten behoeve van de gemeente onderworpen is. Uitzondering wordt gemaakt voor de rechten die aan de met het afgeven van reispassen belaste gemeenten ambtshalve toekomen krachtens artikel 13 van de wet van 04 juli 1956 en de KB 's van 20 december 1972 en 12 november 1976.

Artikel 7

Wanneer de contante inning of betaling via de bankkaart niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting in gekohierd en wordt ze een kohierbelasting.

Artikel 8

De kohierbelasting moet betaald zijn binnen twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet. Wanneer de belasting niet betaald is binnen de gestelde termijn worden de regels toegepast betreffende de nalatigheidsinteresten inzake de rijksbelastingen op de inkomsten.

Artikel 9

De kohieren worden vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen ten laatste op 30 juni van het jaar dat volgt op het dienstjaar.

Het kohier wordt tegen ontvangstbewijs overgezonden aan de financieel beheerder die onverwijld instaat voor de verzending van de aanslagbiljetten. Deze verzending gebeurt zonder kosten voor de belastingplichtigen.

Het aanslagbiljet bevat naast de gegevens vermeld in het kohier ook de verzendingsdatum, de uiterste betalingsdatum, de termijn waarbinnen bezwaar kan worden ingediend, de benaming, het adres en de contactgegevens van de instantie die bevoegd is om het bezwaarschrift te ontvangen, evenals de vermelding dat de belastingplichtige of zijn vertegenwoordiger die wenst gehoord te worden, zulks uitdrukkelijk moet vragen in het bezwaarschrift.

Als bijlage wordt een beknopte samenvatting toegevoegd van het reglement krachtens welke de belasting is verschuldigd.

Artikel 10

De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen een aanslag, een belastingverhoging of een administratieve geldboete, een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en schepenen.

Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde kalenderdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning.

Het wordt gedagtekend en ondertekend door de eiser of zijn vertegenwoordiger en vermeldt de naam, de hoedanigheid, het adres of de zetel van de belastingplichtige alsmede het voorwerp van het bezwaarschrift en een opgave van de feiten en middelen.

De belastingplichtigen kunnen de verbetering aanvragen van materiële vergissingen, zoals dubbele aanslag, rekenfouten, enz. zolang de gemeenterekening van het dienstjaar waarop de belasting betrekking heeft, niet goedgekeurd werd.

Het college van burgemeester en schepenen of een personeelslid dat door het college van burgemeester en schepenen speciaal daarvoor is aangewezen, stuurt binnen vijftien kalenderdagen na de indiening van het bezwaarschrift een ontvangstmelding enerzijds naar de belastingschuldige en, in voorkomend geval, zijn vertegenwoordiger en anderzijds naar de financieel beheerder.

De ontvangstmelding kan via een duurzame drager worden gestuurd.

Artikel 11

Dit besluit wordt onderworpen aan de bepalingen betreffende het bestuurlijk toezicht Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd.