Het gebruik van de site van de burchtruïne als locatie voor het inzegenen van burgerlijke huwelijken, heeft geen negatieve impact op de erfgoedwaarden van het beschermde monument en het beschermde cultuurhistorische landschap.
De gemeenteraad gaat akkoord met de aanpassing van het reglement.
Dit besluit wordt onderworpen aan de bepalingen betreffende het bestuurlijk toezicht (artikels 326 tot en met 334) Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd.
De gemeenteraad gaat akkoord met het reglement financiële waarborg voor deelwagens opgenomen in omgevingsvergunningen.
Het reglement is van toepassing voor alle gevallen waarbij in een omgevingsvergunning een afwijking van de parkeernormen zoals voorzien in de geïntegreerde stedenbouwkundige verordening van de stad Sint-Truiden wordt toegestaan op voorwaarde dat er een of meerdere deelwagens worden voorzien ter vervanging van aan te leggen parkeerplaatsen.
Voor het verzekeren van de aanwezigheid van de deelwagen(s) bij oplevering (of deel ervan) van het project waarvoor een omgevingsvergunning werd verleend, dient de bouwheer een financiële waarborg te stellen.
Per deelwagen die in de omgevingsvergunning als voorwaarde wordt opgelegd wordt per maand voor een periode van 6 jaar een waarborg van 650 euro bepaald.
De waarborg wordt in zijn totaliteit vrijgegeven op het einde van de 6 jaar bij volledige betaling van het in de omgevingsvergunning toegevoegd contract met de erkende aanbieder van deelwagens.
Bij jaarlijkse betaling van het contract zal de waarborg evenredig worden vrijgegeven per begonnen jaar (12 x 650 euro).
Aan de omgevingsvergunning worden volgende lasten verbonden:
Het bedrag van de waarborg wordt vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen in de omgevingsvergunning en de waarborg dient voor de aanvang van de werken gesteld te zijn. Wanneer hieraan niet is voldaan mogen de werken niet aanvangen.
Na voorlopige oplevering van de werken waarop de omgevingsvergunning betrekking heeft, dient de bouwheer de stad Sint-Truiden, meer bepaald de dienst omgeving, hiervan schriftelijk in kennis te stellen. Wanneer de werken betrekking hebben op de bouw van een meergezinswoning wordt de voorlopige oplevering van de gemeenschappelijke delen als voorlopige oplevering van de volledige meergezinswoning beschouwd.
De vrijgave van de waarborg gebeurt op basis van de vraag van de bouwheer, schriftelijk of per mail, bij de dienst omgeving van de stad Sint-Truiden.
Indien de opgelegde last niet is uitgevoerd binnen de daartoe gestelde termijn kan de stad Sint-Truiden, als schuldeiser van de last, per beveiligde zending een beslissing tot toepassing van de bestuursdwang betekenen aan de schuldenaar van de last. De beslissing vermeldt dat de toepassing van de bestuursdwang op kosten en last van de schuldenaar van de last plaatsvindt. In de beslissing wordt een termijn gesteld waarbinnen de schuldenaar van de last de tenuitvoerlegging kan voorkomen door de last alsnog uit te voeren. Indien niet tot tijdige uitvoering wordt overgegaan, kan de schuldeiser van de last ambtshalve de uitvoering van de lasten voorzien. De schuldenaar van de last is verplicht alle uitvoeringskosten te vergoeden op voorlegging van de staat, opgesteld door de schuldeiser van de last.
Dit besluit wordt onderworpen aan de bepalingen betreffende het bestuurlijk toezicht (artikels 326 tot en met 334) Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd.
De gemeenteraad keurt de aanpassing van het meerjarenplan - 4 (2023) beleidsperiode 2020-2025 van AGOST goed.
Dit besluit wordt onderworpen aan de bepalingen betreffende het bestuurlijk toezicht (artikels 326 tot en met 344) van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd.
De gemeenteraad keurt het gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 van het bestuur van de eredienst van Collegiale O-L-V-Tenhemelopneming goed rekening houdende met het advies van het Bisdom Hasselt.
De nodige kredieten voor de exploitatietoelagen en investeringstoelagen zullen in het gemeentebudget en het meerjarig financieel beleidsplan 2020-2025 ingeschreven worden, voor zover deze passen in het op te stellen stedelijk meerjarenplan.
Een afschrift van dit besluit wordt in toepassing van artikel 43, 3° lid van het decreet van 7 mei 2004 ter kennisgeving verstuurd aan de provinciegouverneur, het centraal bestuur, het bestuur van de eredienst van OLV Centrum Sint-Truiden en het erkend representatief orgaan.
Dit besluit wordt onderworpen aan de bepalingen betreffende het bestuurlijk toezicht (artikel 326 tot en met 334) van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd.
De gemeenteraad keurt het gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 van het bestuur van de eredienst van O-L-V Bezoeking Wilderen goed rekening houdende met het advies van het Bisdom Hasselt.
De nodige kredieten voor de exploitatietoelagen en investeringstoelagen zullen in het gemeentebudget en het meerjarig financieel beleidsplan 2020-2025 ingeschreven worden, voor zover deze passen in het op te stellen stedelijk meerjarenplan.
Een afschrift van dit besluit wordt in toepassing van artikel 43, 3° lid van het decreet van 7 mei 2004 ter kennisgeving verstuurd aan de provinciegouverneur, het centraal bestuur, het bestuur van de eredienst van Wilderen en het erkend representatief orgaan.
Dit besluit wordt onderworpen aan de bepalingen betreffende het bestuurlijk toezicht (artikel 326 tot en met 334) van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd.
De gemeenteraad keurt het gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 van het bestuur van de eredienst van Sint-Martinus goed rekening houdende met het advies van het Bisdom Hasselt.
De nodige kredieten voor de exploitatietoelagen en investeringstoelagen zullen in het gemeentebudget en het meerjarig financieel beleidsplan 2020-2025 ingeschreven worden, voor zover deze passen in het op te stellen stedelijk meerjarenplan.
Een afschrift van dit besluit wordt in toepassing van artikel 43, 3° lid van het decreet van 7 mei 2004 ter kennisgeving verstuurd aan de provinciegouverneur, het centraal bestuur, het bestuur van de eredienst van Wilderen en het erkend representatief orgaan.
Dit besluit wordt onderworpen aan de bepalingen betreffende het bestuurlijk toezicht (artikel 326 tot en met 334) van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd.
De gemeenteraad keurt het prijssubsidiereglement, vermeld in artikel 2 van huidige beslissing, ten voordele van het Autonoom Gemeentebedrijf Patri goed.
PRIJSSUBSIDIEREGLEMENT CULTUURCENTRUM
Het Autonoom Gemeentebedrijf Patri heeft haar inkomsten en uitgaven geraamd voor de periode van 1 december 2023 t.e.m 31 december 2023.
Om economisch rendabel te zijn wenst het AGB PATRI vanaf 1 december 2023 de voorziene toegangsprijzen (inclusief 6 % btw) voor recht op toegang tot het Cultuurcentrum te vermenigvuldigen met een factor 2,52. Voornoemde factor geldt eveneens voor de voorziene terbeschikkingstellingsvergoedingen (inclusief 21% btw) voor het gebruik van de infrastructuur van het Cultuurcentrum.
De stad Sint-Truiden erkent dat het AGB PATRI, op basis van deze ramingen, de voorziene toegangsprijzen (inclusief 6% btw) voor recht op toegang tot het Cultuurcentrum en de voorziene terbeschikkingstellingsprijzen (inclusief 21% btw) voor de infrastructuur van het Cultuurcentrum moet vermenigvuldigen met een factor 2,52 om economisch rendabel te zijn.
Rekening houdend met de culturele en sociale functie van het Cultuurcentrum wenst de stad Sint-Truiden dat er tijdens het kalenderjaar 2023 geen of slechts in beperkte mate prijsverhogingen doorgevoerd worden ten aanzien van gebruikers van de cultuurinfrastructuur. De stad Sint-Truiden wenst immers de toegangsgelden en terbeschikkingstellingsvergoedingen te beperken opdat het Cultuurcentrum toegankelijk is voor iedereen. De stad Sint-Truiden verbindt er zich toe om voor de periode 1 december 2023 tot en met 31 december 2023 deze beperkte toegangsgelden en terbeschikkingstellingsvergoedingen te subsidiëren middels de toekenning van prijssubsidies.
De waarde van de prijssubsidie toegekend door de stad Sint-Truiden voor recht op toegang alsook de terbeschikkingstellingsvergoeding van het Cultuurcentrum bedraagt de prijs (inclusief 6% btw) die de bezoeker voor recht op toegang betaalt, of de prijs (inclusief 21% btw) die de gebruiker voor de terbeschikkingstelling betaalt, vermenigvuldigd met een factor 2,52.
De gesubsidieerde toegangsgelden (inclusief 6% btw) of de gesubsidieerde terbeschikkingstellingsvergoedingen (inclusief 21% btw) kunnen steeds geherevalueerd worden in het kader van een periodieke evaluatie van de totale exploitatieresultaten van het AGB PATRI. In de mate dat er een prijssubsidieaanpassing noodzakelijk is zal de stad Sint-Truiden deze steeds documenteren.
Het AGB PATRI moet op de 15e werkdag volgend op elk kwartaal de stad Sint-Truiden een overzicht bezorgen van de bezoekers waaraan recht op toegang tot de cultuuraccommodatie is verleend alsook de gebruikers dewelke gebruik hebben gemaakt van de cultuurinfrastructuur. Dit overzicht dient tevens het bedrag aan te betalen prijssubsidies te bevatten. De afrekening van deze prijssubsidies zal gebeuren middels een vorderingsdocument dat het AGB PATRI uitreikt aan de stad Sint-Truiden. De stad Sint-Truiden dient te betalen aan het AGB PATRI binnen de maand na ontvangst van vermeld document.
Dit besluit wordt onderworpen aan de bepalingen betreffende het bestuurlijk toezicht van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd.
De gemeenteraad keurt het prijssubsidiereglement, vermeld in artikel 2 van huidige beslissing, ten voordele van het Autonoom Gemeentebedrijf Patri goed.
PRIJSSUBSIDIEREGLEMENT TRUDO SPORTHAL
Het Autonoom Gemeentebedrijf Patri heeft haar inkomsten en uitgaven geraamd voor de periode van 1 december 2023 t.e.m. 31 december 2023.
Om economisch rendabel te zijn wenst het autonoom gemeentebedrijf Patri vanaf 1 december 2023 de voorziene toegangsprijzen (inclusief 6 % btw) voor recht op toegang tot de Trudo Sporthal te vermenigvuldigen met een factor 19,94.
De stad Sint-Truiden erkent dat het autonoom gemeentebedrijf Patri, op basis van deze ramingen, de voorziene toegangsprijzen (inclusief 6% btw) voor recht op toegang tot de Trudo Sporthal moet vermenigvuldigen met een factor 19,94 om economisch rendabel te zijn.
Rekening houdend met de sportieve en sociale functie van de Trudo Sporthal wenst de stad Sint-Truiden dat er tijdens het kalenderjaar 2023 geen prijsverhogingen doorgevoerd worden ten aanzien van gebruikers van de sportinfrastructuur. De stad Sint-Truiden wenst immers de toegangsgelden te beperken opdat de Trudo Sporthal toegankelijk is voor iedereen. De stad Sint-Truiden verbindt er zich toe om voor de periode 1 december 2023 tot en met 31 december 2023 deze beperkte toegangsgelden te subsidiëren middels de toekenning van prijssubsidies.
De waarde van de prijssubsidie toegekend door de stad Sint-Truiden voor recht op toegang tot de Trudo Sporthal bedraagt de prijs (inclusief 6% btw) die de bezoeker voor recht op toegang betaalt vermenigvuldigd met een factor 19,94.
De gesubsidieerde toegangsgelden (inclusief 6% btw) kunnen steeds geherevalueerd worden in het kader van een periodieke evaluatie van de totale exploitatieresultaten van het Autonoom Gemeentebedrijf Patri. In de mate er een prijssubsidieaanpassing noodzakelijk is zal de stad Sint-Truiden deze steeds documenteren.
Het AGB PATRI moet op de 15e werkdag volgend op elk kwartaal de stad Sint-Truiden een overzicht bezorgen van de bezoekers waaraan recht op toegang tot de sportaccommodatie is verleend. Dit overzicht dient tevens het bedrag aan te betalen prijssubsidies te bevatten. De afrekening van deze prijssubsidies zal gebeuren middels een vorderingsdocument dat het AGB PATRI uitreikt aan de stad Sint-Truiden. De stad Sint-Truiden dient te betalen aan het AGB PATRI binnen de maand na ontvangst van vermeld document.
Dit besluit wordt onderworpen aan de bepalingen betreffende het bestuurlijk toezicht van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd.