Deze vraag werd besproken op het mobiliteitsoverleg van de stad Sint-Truiden.
De lokale politie Sint-Truiden - Gingelom - Nieuwerkerken gaat akkoord met het voorstel om de rijrichting in de Lepelstraat tussen de Spiegelstraat en Naamsesteenweg te wijzigen zoals voorgesteld door de dienst mobiliteit; zie volledige advies in bijlage.
Om deze gewijzigde verkeerssituatie onder de aandacht van de weggebruikers te brengen worden tijdelijke aankondigingsborden met ‘opgelet gewijzigde verkeerssituatie’ tijdelijk geplaatst. Dit is vooral noodzakelijk voor de weggebruikers op de Naamsesteenweg omdat bestuurders -in tegenstelling tot huidige situatie - nu voorrang moeten verlenen op het verkeer komende van de Olympialaan.
Inhoudelijk OK, aandachtspunt: signalisatie conform de wegcode Hoofdstuk II, artikel 9.5
4° Op een kruispunt waar het verboden is naar rechts en naar links af te slaan wordt geen verkeersbord C31 geplaatst; alleen een verkeersbord D1, zoals voorgesteld op plan.
het college van burgemeester en schepenen keurt de aanpassing van de rijrichting in de Lepelstraat (deel tussen Slagmolenstraat en de Naamsesteenweg) en in de Olympialaan (deel tussen de Broekstraat en de Naamsesteenweg) goed.
Het aangepaste éénrichtingsverkeer in de Lepelstraat (deel tussen de Slagmolenstraat en de Naamsesteenweg) wordt aangeduid met het bord F19 met onderbord M17, rechts in de rijrichting geplaatst vanaf de Slagmolenstraat 45 en het bord C1 met onderbord M11 op het andere uiteinde van de Lepelstraat, kant Naamsesteenweg 50.
Er geldt een parkeerverbod in de Lepelstraat (deel tussen de Slagmolenstraat en de Naamsesteenweg) aan de kant van de oneven huisnrs., aangeduid door het verkeersbord E1 met onderbord Xa.
Het aangepaste éénrichtingsverkeer in de Olympialaan (deel tussen de Broekstraat en de Naamsesteenweg) wordt aangeduid met het bord F19 met onderbord M17, rechts in de rijrichting geplaatst vanaf de Broekstraat en het bord C1 met onderbord M11 op het andere uiteinde van de Olympialaan, kant Naamsesteenweg 49.
De rijrichting in de Naamsesteenweg blijft behouden, maar omdat het afslaan richting Lepelstraat of Olympialaan verboden is, wordt in de Naamsesteenweg - omwille van de zichtbaarheid op de C1 borden in de Lepelstraat en de Olympialaan - het verkeersbord D1a met onderbord M11 geplaatst ter hoogte van het kruispunt met de Lepelstraat en de Olympialaan.
De nieuwe rijrichting in de Lepelstraat verplicht bestuurders links af te slaan naar de Naamsesteenweg; daarom wordt in de Lepelstraat - omwille van de zichtbaarheid op het C1 bord in de Naamsesteenweg - het verkeersbord D1e met onderbord M11 geplaatst ter hoogte van het kruispunt met de Naamsesteenweg.
De nieuwe rijrichting in de Olympialaan verplicht bestuurders rechts af te slaan naar de Naamsesteenweg; daarom wordt in de Olympialaan - omwille van de zichtbaarheid op het C1 bord in de Naamsesteenweg - het verkeersbord D1e met onderbord M11 geplaatst ter hoogte van het kruispunt met de Naamsesteenweg.
Op het kruispunt Lepelstraat-Naamsesteenweg-Olympialaan geldt de algemene voorrangsreglementering van rechts. Het verkeersbord B17, geplaatst in de onmiddellijke nabijheid van het kruispunt regelt deze voorrang.
Alle verkeersborden die strijdig zijn met bovenvermelde nieuwe maatregelen, worden verwijderd.
Een afschrift van het goedgekeurde ontwerpbesluit zal ter kennisgeving worden overgemaakt aan de lokale politie Sint-Truiden - Gingelom - Nieuwerkerken.
Omdat het besluit enkel betrekking heeft op gemeentewegen, kan het aanvullend reglement ter kennisgeving overgemaakt worden aan het Departement MOW.