Terug
Gepubliceerd op 28/02/2023

2023_GR_00031 - Retributiereglement openbaar domein en logistieke ondersteuning bij evenementen - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 27/02/2023 - 20:00 raadszaal oud stadhuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Retributiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Bert Stippelmans, voorzitter; Ingrid Kempeneers, burgemeester; Johan Mas, schepen; Jo François, schepen; Nina Kvikvinia, schepen; Stijn Vanoirbeek, schepen; Mieke Claes, schepen; Pascal Monette, schepen; Ludwig Vandenhove, raadslid; Johnny Vangrieken, raadslid; Hilde Cops-Visser, raadslid; Filip Moers, raadslid; Raymonde Spiritus, raadslid; Veerle Heeren, raadslid; Christophe Elen, raadslid; Marleen Thijs, raadslid ; Jelle Engelbosch, raadslid; Jurgen Reniers, raadslid; Gert Stas, raadslid; Ann Knaepen, raadslid; Roger Clerinx, raadslid ; Hans Govaerts, raadslid; Maurice Hollebeke, raadslid; Erwin Vaes, raadslid; Jos Pierard, raadslid; Raf Herbots, raadslid; Serge Gumienny, raadslid; Peter Deltour, raadslid; Günther Dauw, raadslid; Peter Van Dam, raadslid; Eveline Kevers, raadslid; Luc Withofs, raadslid; Kathleen Bergoets, algemeen directeur

Afwezig

Carl Nijssens, raadslid; Eddy El Herbouti, raadslid

Verontschuldigd

Hilde Vautmans, schepen

Secretaris

Kathleen Bergoets, algemeen directeur

Voorzitter

Bert Stippelmans, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00031 - Retributiereglement openbaar domein en logistieke ondersteuning bij evenementen - Goedkeuring

Aanwezig

Bert Stippelmans, Ingrid Kempeneers, Johan Mas, Jo François, Nina Kvikvinia, Stijn Vanoirbeek, Mieke Claes, Pascal Monette, Ludwig Vandenhove, Johnny Vangrieken, Hilde Cops-Visser, Filip Moers, Raymonde Spiritus, Veerle Heeren, Christophe Elen, Marleen Thijs, Jelle Engelbosch, Jurgen Reniers, Gert Stas, Ann Knaepen, Roger Clerinx, Hans Govaerts, Maurice Hollebeke, Erwin Vaes, Jos Pierard, Raf Herbots, Serge Gumienny, Peter Deltour, Günther Dauw, Peter Van Dam, Eveline Kevers, Luc Withofs, Kathleen Bergoets
Stemmen voor 31
Veerle Heeren, Pascal Monette, Johan Mas, Ingrid Kempeneers, Jurgen Reniers, Hilde Cops-Visser, Raymonde Spiritus, Marleen Thijs, Hans Govaerts, Christophe Elen, Günther Dauw, Serge Gumienny, Peter Deltour, Raf Herbots, Jos Pierard, Ann Knaepen, Filip Moers, Jelle Engelbosch, Roger Clerinx, Luc Withofs, Ludwig Vandenhove, Stijn Vanoirbeek, Nina Kvikvinia, Peter Van Dam, Jo François, Maurice Hollebeke, Johnny Vangrieken, Mieke Claes, Erwin Vaes, Eveline Kevers, Bert Stippelmans
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 1
Gert Stas
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00031 - Retributiereglement openbaar domein en logistieke ondersteuning bij evenementen - Goedkeuring 2023_GR_00031 - Retributiereglement openbaar domein en logistieke ondersteuning bij evenementen - Goedkeuring

Motivering

Adviezen

Financiën Gunstig advies

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Met ingang van 1 maart 2023 tot en met 28 februari 2026 wordt er een retributie gevestigd op het tijdelijk in gebruik nemen van het openbaar domein, parken, tuinen en gronden behorend tot het privaat terrein van de Stad Sint-Truiden (bv. Veemarkt) bij evenementen en het leveren van sommige stadsprestaties.

Artikel 2

Er worden 4 categorieën van organisatoren en/of evenementen onderkend:

  • Categorie 1: Het stadsbestuur, het Sociaal Huis, hogere overheden, verzelfstandigde agentschappen van de stad, protocollaire ontvangsten en herdenkingen, Shop & the City, evenementen met de stad als co-organisator (minstens 50% - afsprakennota verplicht)
  • Categorie 2: Verenigingen erkend door een stedelijke adviesraad, stedelijke adviesraden, scholen, politieke partijen, benefietcomités/acties*, straat/buurt/dorpsfeesten, handelaarscomités/samenwerkingen, inhoudelijke samenwerkingsinitiatieven met de stad – allen gevestigd in Sint-Truiden - ; naamversterkende of potentieel naamversterkende evenementen
  • Categorie 3: Inwoners, ondernemingen, evenementterrassen – allen gevestigd in Sint-Truiden - ; circusgezelschappen
  • Categorie 4: Inwoners en ondernemingen – allen niet gevestigd in Sint-Truiden

* Benefietactiviteiten voor een goed doel of liefdadigheidsinstellingen – de stortingsbewijzen ten gunste van een goed doel of een liefdadige instelling dienen voorgelegd te worden aan de financiële dienst van de stad Sint-Truiden, ten laatste één maand na het verstrijken van de activiteit. 

Artikel 3

Er zijn 4 soorten ondersteuningen door de Stad Sint-Truiden (vanaf hier stadsprestaties genoemd) die als ondersteuning kunnen dienen. Zij worden ondergebracht in de volgende groepen:

  • Groep 1: Tijdelijke inname openbaar domein
  • Groep 2: Gebruik en/of leveren/plaatsen* materialen uitleendienst/verkeerssignalisatie
  • Groep 3: Gebruik nutvoorzieningen** (elektriciteit, water, afvoerputten…), uitschakelen beiaard, fontein, straatverlichting
  • Groep 4: Gebruik afvalbakken, reiniging locatie, verwijderen/reinigen straat(meubilair), afdekken fontein, permanentie of spoed/onvoorziene opdracht stadswerkhuis (bv. reinigen, elektriciteit, signalisatie,…), plaatsen verdeelkasten elektriciteit en/of water standpijp

* Levering en/of plaatsing is enkel voorbehouden aan organisatoren en evenementen van Categorie 1.

** Elektriciteit wordt aangerekend per evenementen- (125 A) of marktkast (63 A). Water wordt aangerekend per standpijp. Beiden telkens per dag.

Artikel 4

Voor elke groep van stadsprestaties (artikel 3) is er een basistarief als retributie. Naar gelang de categorie van organisator/evenement (artikel 2) is er een of geen korting op het basistarief voorzien. Een samengevat overzicht:

 

Groep 1*

Openbaar domein

Groep 2

Uitleendienst, signalisatie

Groep 3

Nutsvoorzieningen

Groep 4

Afval, reiniging, spoed

Categorie 1

Stad, S&C…

100% korting

100% korting

100% korting

100% korting

Categorie 2

Verenigingen

100% korting

Basistarief***

75% korting

50% korting**

Categorie 3

Inwoners, eventterras

50% korting

Nvt (wel signalisatie)***

50% korting

Basistarief

Categorie 4

Niet Sint-Truiden

Basistarief

Nvt (wel signalisatie)***

Basistarief

Basistarief

* zie artikel 7 / ** zie artikel 5 / *** zie artikel 6 /  Nvt = niet van toepassing

De Stad Sint-Truiden heeft altijd het laatste woord in de toewijzing van categorie of het toekennen van een stadsprestatie.

Artikel 5

Organisatoren/evenementen van Categorie 2 kunnen één keer per jaar gratis gebruik maken van de afvalbakken voor restafval en/of glas. Deze worden dan geleverd, opgehaald en geledigd door het stadswerkhuis. Dit kan enkel onder voorwaarde van een sorteerbeleid op het evenement. Er moet een aparte inzameling zijn van PMD, glas en restafval. De organisator/het evenement staat zelf in voor het sorteren en het voorzien van PMD-zakken. Als de zakken juist gevuld zijn neemt het stadswerkhuis deze ook mee bij het ophalen van de andere bakken. 

Als het stadswerkhuis vaststelt dat er niet goed gesorteerd is, zal de organisator/het evenement hier op aangesproken worden om dit zelf recht te zetten. Als er geen actie ondernomen wordt binnen de 48 uren, zal het basistarief aangerekend worden.

Artikel 6

Het ontlenen en gebruiken van verkeerssignalisatie en veiligheidsmateriaal is voor alle categorieën altijd gratis. Er moet wel mogelijk een waarborg betaald worden (terug te vinden in het reglement van de uitleendienst).

Artikel 7

Het openbaar domein in Sint-Truiden wordt onderverdeeld in 3 soorten locaties. Bij de indeling werd er rekening gehouden met de zichtbaarheid, bereikbaarheid, voorzieningen… Er wordt een basistarief als retributie op het openbaar domein per locatie per dag (24 uur) vastgesteld. Naar gelang de locatie wordt het basistarief verdubbeld of verviervoudigd:

A-locaties

Grote Markt (volledig)

Basistarief x 4

B-locaties 

Grote Markt (autovrije zones), Groenmarkt, Sint-Martenplein, Heilig Hartplein, Minderbroedersplein, Nicaraguaplein, Europaplein, Abdijplein, Veemarkthal

Basistarief x 2

C-locaties 

Stadspark, Vesten, Speelhof, Begijnhof, Veemarkt, Houtmarkt, pleinen deelgemeentes

Basistarief

Artikel 8

De reiniging van het openbaar domein valt, behoudens organisatoren/evenementen van Categorie 1, onder de verantwoordelijkheid van de organisator/het evenement zelf. Als de schoonmaak niet of slechts gedeeltelijk wordt uitgevoerd wordt als retributie het vooraf vastgestelde tarief verdubbeld en volgt er nog een aparte GAS-boete volgens het GAS-reglement.

Artikel 9

Het college van burgemeester en schepenen kan een waarborg opleggen voor het gebruik van sommige locaties van het openbaar domein. Deze waarborg en het eventueel bedrag is terug te vinden in de evenementenvergunning.

Artikel 10

De volledig verschuldigde retributie en de eventuele waarborg moeten ten laatste 5 werkdagen vóór de ingebruikneming van het openbaar domein tegen ontvangstbewijs gestort te worden bij de financieel directeur of zijn afgevaardigde. 

Artikel 11

Het college van burgemeester en schepenen wordt met dit gemeenteraadsbesluit gemachtigd tot het vaststellen van de basistarieven in euro. 

Artikel 12

Deze verordening wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden. Het reglement zal worden afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 van het decreet over het lokaal bestuur.

Artikel 13

Dit besluit wordt onderworpen aan de bepalingen betreffende het bestuurlijk toezicht (artikels 326 tot en met 334) Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd.